Μόλις λίγες εβδομάδες αφότου η Nintendo παρουσίασε την κονσόλα παιχνιδιών εικονικής πραγματικότητας «Wii» μια έρευνα της εφημερίδας Wall Street Journal ανέφερε ότι η συγκεκριμένη κονσόλα κούραζε τους χρήστες που έπαιζαν παιχνίδια αθλητικού περιεχομένου όσο θα κουραζόντουσαν άμα έκαναν τα ίδια αθλήματα στον πραγματικό κόσμο.
Με την εισαγωγή του «Wii» λοιπόν στο εμπόριο είναι λογικό να αναρωτηθεί κανείς αν μπορεί ο εικονικός αθλητισμός που προσφέρει να αναπληρώσει ή ακόμα και να υπερκαλύψει την φυσική άσκηση στον πραγματικό κόσμο.
Σύμφωνα με έρευνες που πραγματοποιήθηκαν επί του θέματος η άσκηση που απαιτείται και η ενέργεια που χρησιμοποιείται και στα δύο είδη άσκησης είναι σχεδόν πανομοιότυπη, με την φυσική άσκηση να αποδεικνύεται ελαφρώς πιο «επικερδής» όσον αφορά τα αποτελέσματα.
Η Nintendo προχώρησε σε ακόμη εκτενέστερη έρευνα η οποία συγκέντρωνε τις απόψεις αθλητών του κέντο, του γκολφ, της καλαθοσφαίρισης και της τοξοβολίας καθώς τα παραπάνω αθλήματα υπάρχουν και σαν παιχνίδια στην ψηφιακή κονσόλα της εταιρίας. Όλοι απάντησαν με εγκωμιαστικά σχόλια για την επιτυχή προσομοίωση των αθλημάτων.
Χαρακτηριστικότερη ήταν η δήλωση του επαγγελματία καλαθοσφαιριστή Danilo Gallinari, ο οποίος δοκίμασε το παιχνίδι προσομοίωσης της καλαθοσφαίρισης και ανέφερε μεταξύ άλλων: «Η ακρίβεια του Wii MotionPlus ήταν φανταστική που σε μερικά σημεία ένιωθα την πίεση ενός πραγματικού αγώνα. Το παιχνίδι απαιτεί ακρίβεια στις κινήσεις και πραγματικά χρειάστηκε ορισμένες φορές να δώσω σχεδόν όλες μου τις δυνάμεις!»
Εν τω μεταξύ ο αθλητικός εξοπλισμός που χρησιμοποιείται από το ευρύ κοινό σε καθημερινή βάση στηρίζεται ήδη στις προηγμένες τρισδιάστατες τεχνολογίες. Η εταιρεία Dassault Systèmes αφιερώνεται στην υποστήριξη της καινοτομίας στην αθλητική βιομηχανία.
Οι εικονικές τρισδιάστατες τεχνολογίες που αναπτύσσει χρησιμοποιούνται στη βελτίωση της απόδοσης του αθλητικού εξοπλισμού που κυμαίνεται από αθλητικά παπούτσια μέχρι και στα τεχνολογικά προηγμένα ταχύπλοα. Ακόμα, ο εικονικός αθλητισμός χρησιμοποιήθηκε με σχετικά μεγάλη επιτυχία στην ενίσχυση της φυσικής θεραπείας ενός πυγμάχου σε νοσοκομείο αποκατάστασης, ο οποίος είχε τραυματιστεί.
Το γενικό συμπέρασμα πάντως που προκύπτει εμφανίζεται σε μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το πανεπιστήμιο του Liverpool και περιελάμβανε εφήβους ηλικίας 13 έως 15 χρονών.
Το πείραμα κατέληξε στο συμπέρασμα πως οι χρήστες που έπαιξαν με «Wii» χρησιμοποίησαν 2% περισσότερη ενέργεια συγκριτικά με άλλες κονσόλες. Οι έφηβοι που πήραν μέρος στο πρόγραμμα δήλωσαν με σιγουριά πως ο εικονικός αθλητισμός δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να ξεπεράσει τη φυσική άσκηση αλλά μπορεί να αποτελέσει ένα επαρκές υποκατάστατο του πραγματικού αθλητισμού και το οποίο θα μπορούσε να συμβάλει με επιτυχία στη διαχείριση του σωματικού βάρους και της φυσικής κατάστασης.
Πάντως σε ανθρώπους με ιδιαίτερα πιεσμένο πρόγραμμα χωρίς σχεδόν καθόλου ελεύθερο χρόνο και σε ανθρώπους που ζουν σε μεγαλουπόλεις στις οποίες η πρόσβαση σε αθλητικούς χώρους είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα μπορεί να φανεί ιδιαίτερα χρήσιμο και ωφέλιμο.