Ο Μπάλος, το Λαφονήσι, τα Φαλάσαρνα ∆ΕΝ είναι απλές αστικές παραλίες! Αυτό πρέπει κάποια στιγµή να το αντιληφθούµε όλοι µας!
∆ΕΝ είναι παραλίες στον Πλατανιά, στη Γεωργιούπολη, στη Παχιά Άµµο της Παλαιόχωρας, στον Κόλπο Κισσάµου που ζητάµε -και καλώς- να έχουν ντουζ, αποδυτήρια, µπαρ και αναψυκτήρια, γαλάζιες σηµαίες.
∆ΕΝ είναι χώροι για την ανάπτυξη εκατοντάδων οµπρελοκαθισµάτων που θα καθόµαστε από το πρωί µέχρι το βράδυ, θα µπορούµε να φάµε, να πιούµε, να χορέψουµε, να… κοιµηθούµε ακόµα!
Οι περιοχές αυτές αναδύθηκαν από το βυθό µετά τον σεισµό του 365 µ.Χ. όταν η ∆υτική Κρήτη ανυψώθηκε.
Για αυτό το λόγο παρουσιάζουν ιδιαιτερότητες, για αυτό εντάχθηκαν στις προστατευµένες ζώνες Natura, για αυτό απαιτούν ξεχωριστή διαχείριση. Οι επισκέπτες όπως σε κάθε ευαίσθητο χώρο θα πρέπει να είναι συγκεκριµένοι σε αριθµό, να τους παρέχονται τα βασικά και να παραµένουν για µικρό χρονικό διάστηµα. Για χρόνια κυριολεκτικά τις “ξεζουµίσαµε” τις περιοχές αυτές µε ένα κράτος ανύπαρκτο και τις υπηρεσίες του άφαντες. Μπροστά στον κίνδυνο να χάσουν στοιχεία που τις κάνουν ιδιαίτερες -οι κέδροι στο Λαφονήσι, οι µικροοργανισµοί στη λιµνοθάλασσα του Μπάλου, οι αµµοθίνες στα Φαλάσαρνα- κάτι πάει να αλλάξει.
Κυρίως χάρις στις δράσεις φιλοπεριβαλλοντικών οργανώσεων, ανθρώπων του ΟΦΥΠΕΚΑ και των τοπικών ∆ήµων που ακολούθησε το Υπουργείο Περιβάλλοντος µε τις υπουργικές αποφάσεις και την εκπόνηση των Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών που θα ορίσουν τον τρόπο διαχείρισης των περιοχών αυτών.
Η µπάρα στο Λαφονήσι και οι ενέργειες για περιορισµό των οµπρελοκαθισµάτων ήταν ένα πρώτο θετικό βήµα. Η αποµάκρυνση των ΙΧ από τα Φαλάσαρνα -παρότι δεν έχει εφαρµοστεί- και η µαζική αντίθεση στα σχέδια για ξενοδοχεία επί της παραλίας, είναι στη σωστή κατεύθυνση. Ο χώρος στάθµευσης πριν τον Μπάλο παρότι επίσης δεν έχει ακόµα αξιοποιηθεί όπως πρέπει, είναι κάτι αισιόδοξο…
Αλλά πρέπει να γίνουν πολλά ακόµα! Ο Μπάλος δεν µπορεί να έχει καθηµερινά 4.000 επισκέπτες, όλους τις ίδιες ώρες! Το διαχειριστικό σχέδιο στα τέλη της δεκαετίας του ’90 προέβλεπε 700 άτοµα για την περιοχή! ∆ηλαδή σήµερα δέχεται τέσσερις φορές περισσότερους από τους προβλεπόµενους! Είναι δυνατόν να αντέξει για πολύ ακόµα;
Είδαµε όλοι τι συνέβη στη νήσο Χρυσή!
Για αυτό, καλώς το Υπουργείο πριν ενάµιση µήνα πήρε απόφαση να επαναφέρει την πλωτή εξέδρα για λόγους ασφαλείας στην αποβίβαση των επιβατών στον Μπάλο. Επιβάτες που κάποια στιγµή, άµεσα, θα πρέπει να περιοριστούν -όπως και αυτοί που έρχονται από τη στεριά- στον αριθµό που θα κρίνουν οι ειδικοί επιστήµονες ότι δεν επηρεάζει τη βιοποικιλότητα της περιοχής.
Άλλες “µαγικές” λύσεις δεν υπάρχουν!
Μοναδικός γνώµονας η προστασία του περιβάλλοντος και η διατήρηση της βιοποικιλότητας και όχι τα “θέλω” των αγορών!
Γιώργος Κώνστας – Χανιώτικα νέα – Φωτο: bazilvansinner.com