Για τουριστική σεζόν «µε πολλές ιδιαιτερότητες» ειδικά σε ό,τι αφορά τους ∆ήµους της ενδοχώρας, κάνουν λόγο επαγγελµατίες του τουρισµού. Παρότι βρισκόµαστε στην κορύφωση της περιόδου, η κίνηση παρουσιάζει σηµαντικές αυξοµειώσεις ανά περιοχή και ανά κατάλυµα µε το σύνολο σχεδόν των εµπλεκοµένων να εκτιµά ότι το 2024 δεν θα είναι όπως το 2023 και ότι θα πρέπει φέτος οι προσδοκίες να είναι µικρότερες των αναµενόµενων.
Ειδικότερα οι βασικές διαπιστώσεις έχουν να κάνουν µε τα εξής:
• Περισσότερο από ποτέ οι επισκέπτες είναι “κουµπωµένοι και συγκρατηµένοι” σε ότι αφορά τα καθηµερινά τους έξοδα κάτι που φαίνεται στον τοµέα της εστίασης και των τουριστικών καταστηµάτων.
• Τα µεγάλα ξενοδοχεία και όσα δουλεύουν µε tour operator παρουσιάζουν µεγάλες πληρότητες πολλά όµως εξ’ αυτών έχουν κατεβάσει τιµές για να είναι πιο ελκυστικά.
• Τα υπόλοιπα ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύµατα παρουσιάζουν µικρότερες πληρότητες σε σύγκριση µε πέρυσι και για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο οι κρατήσεις δεν κινούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα.
• Πολλοί εκτιµούν πως η αύξηση του αριθµού των νέων µονάδων, βιλών, Arbnb, καταλυµάτων µοίρασε την “πίτα” των επισκεπτών που δεν αυξήθηκε.
ΓΕΩΡΓΙΟΥΠΟΛΗ
Η περιοχή της Γεωργιούπολης και του Καβρού δέχεται ένα πολύ µεγάλο αριθµό επισκεπτών κάθε χρόνο καθώς διαθέτει ένα πολύ µεγάλο αριθµό µεγάλων ξενοδοχείων τεσσάρων και πέντε αστέρων. Ο κ. Γιάννης Αποστολάκης αντιδήµαρχος αρµόδιος για τη ∆.Ε. Γεωργιούπολης και ιδιοκτήτης ξενοδοχείου µας ανέφερε πως η περιοχή σε ποσοστό 80% δέχεται επισκέπτες από τη Γερµανία και το υπόλοιπο από Αγγλία, Πολωνία και Σκανδιναβικές χώρες. «Η πληρότητα αυτή την εποχή είναι της τάξης του 85% περίπου, ένα καλό ποσοστό» σηµείωσε, ενώ για το αν δουλεύουν τα καταστήµατα εστίασης ή τα περισσότερα ξενοδοχεία είναι all inclusive απάντησε ότι «στη Γεωργιούπολη ένα ξενοδοχείο είναι all inclusive. Aντίθετα στον Καβρό υπάρχουν πολύ περισσότερα».
ΚΙΣΣΑΜΟΣ
Πεσµένη εµφανίζεται η τουριστική κίνηση στην Κίσσαµο, µε βάση τα όσα αναφέρουν επαγγελµατίες. Ιδιοκτήτες τουριστικών βιλών µας επισήµαναν πως τα τελευταία χρόνια κατασκευάστηκαν ή διαµορφώθηκαν πάρα πολλά καταλύµατα αυτού του τύπου µε αποτέλεσµα να έχει εµφανισθεί ένας κορεσµός και ειδικά φέτος οι πληρότητες να είναι πολύ µικρές. Κάτι ανάλογο εµφανίζεται και στα AirBnb καθώς το 2024 η ζήτηση είναι δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των ιδιοκτητών.
Σε ότι αφορά τα ξενοδοχεία όσα εργάζονται µε tour operator παρουσιάζουν µεγάλες πληρότητες, αντίθετα τα υπόλοιπα ξενοδοχεία ή ενοικιαζόµενα δωµάτια που περιµένουν επισκέπτες µέσω των πλατφόρµων κράτησης έχουν πολύ µικρό αριθµό κρατήσεων για Ιούλιο και Αύγουστο, ενώ τον Ιούνιο σε σύγκριση µε πέρυσι η κίνηση ήταν µειωµένη σε ποσοστό 30%.
O κ. Γιάννης Βερναδάκης που δραστηριοποιείται µέσω του τοπικού συλλόγου ξενοδόχων µας επισήµανε πως η σεζόν είναι ασταθής και υπάρχουν ακυρώσεις. Όµως υπάρχει η ελπίδα ότι τον Ιούλιο και τον Αύγουστο οι κρατήσεις της τελευταίας στιγµής θα αυξηθούν έτσι θα φτάσουν στα περσινά επίπεδα.
ΣΕΛΙΝΟ
Στην περιοχή του Σελίνου τα µέχρι σήµερα στοιχεία δείχνουν ότι ο µήνας Μάιος ήταν πολύ πεσµένος και οι υπόλοιποι µήνες λίγο χειρότεροι σε σύγκριση µε πέρυσι. Οι επαγγελµατίες του τουρισµού στην περιοχή δεν εµφανίζονται ικανοποιηµένοι, ενώ διαπιστώνεται ότι και οι καταναλώσεις στην εστίαση, τουριστικά καταστήµατα κα. είναι µικρές. Ειδικά για την Παλαιόχωρα αλλα και τη Σούγια υπάρχει η ελπίδα ότι τον Ιούλιο – Αύγουστο θα δουλέψουν µε επισκέπτες του τριήµερου από την υπόλοιπη Κρήτη έτσι η κίνηση πάνω- κάτω θα έλθει στα περσινά επίπεδα.
ΠΛΑΤΑΝΙΑΣ
«Ο τουρισµός ξεκίνησε δυναµικά στον Πλατανιά τις τελευταίες 25 ηµέρες από τις αρχές Ιουνίου» µας λέει ο κ. Άγγελος Κοτσιφάκης πρόεδρος του Συλλόγου Επιχειρηµατιών Πλατανιά “Ιάρδανος” σηµειώνοντας πως ο Απρίλης και ο Μάιος δεν ήταν οι µήνες που θα ανέµεναν οι επαγγελµατίες του τουρισµού.
«Κάθε περιοχή έχει τις ιδιαιτερότητες της. Ο Αποκόρωνας λόγω των πολλών µόνιµων ξένων κατοίκων που έχει τραβάει κόσµο, η Παλαιόχωρα µαζεύει επισκέπτες από όλη την Κρήτη, τα Χανιά προσπαθούν να κρατήσουν πολύ κόσµο για αυτό βλέπουµε και µεγάλες επενδύσεις σε τουριστικές µονάδες και υπάρχει και η αναδυόµενη αγορά της Κισσάµου. Στόχος του Πλατανιά είναι να δηµιουργήσει µια ταυτότητα που θα τον κάνει ανταγωνιστικό» τονίζει.
ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
Για τον ίδιο φέτος οι δυσκολίες για τις τουριστικές επιχειρήσεις είναι µεγαλύτερες. «Πέρυσι και πρόπερσι είχαµε αυξήσεις στην ενέργεια, τώρα από την 1η Ιουλίου θα έχουµε πάλι σοβαρές αυξήσεις. Άρα οι επιχειρηµατίες όπως και οι κάτοικοι έρχονται αντιµέτωποι µε ένα κύµα αύξησεων στην ενέργεια που παρασέρνει και άλλους τοµείς, και αυτό σε βγάζει εκτός τη συνάρτησης εσόδων- εξόδων. ∆ιάβαζα πρόσφατα στο capital.gr ότι πάνω από 100 προϊόντα πρώτης ανάγκης παρουσιάζουν αυξηµένες τιµές κατά µέσο όρο 30-35% . Αυτό έχει αντίκτυπο και στις επιχειρήσεις, όταν αυξάνονται τα προϊόντα οι τιµές θα επηρεάσουν την κατανάλωση και αυτό βέβαια αφορά και τον Σκανδιναβό, το Γερµανό, τον Αγγλο που επίσης δυσκολεύονται οικονοµικά» είναι τα λόγια του κ. Κοτσιφάκη.
Στόχος για το Σύλλογο των Επιχειρηµατιών είναι η περαιτέρω συνεργασία µε το ∆ήµο Πλατανιά και η αλληλοστήριξη σε όλα τα επίπεδα. «Ζητάµε την πραγµατοποίηση και δεύτερης αποκοµιδής µέσα στην ηµέρα και πέρασε από το τοπικό συµβούλιο Πλατανιά το αίτηµα για επέκταση του ωραρίου µουσικής για τα καταστήµατα, δύο πολύ σηµαντικά θέµατα για τα µέλη µας» καταλήγει.