Με ταχείς ρυθμούς εξελίσσονται πλέον οι εργασίες αποκατάστασης του ιστορικού μνημείου της Δημοτικής Αγοράς Χανίων, με την καταληκτική ημερομηνία παράδοσης του έργου να έχει οριστεί στις 31 Μαΐου του 2025.
Έχοντας αφήσει πίσω αρκετούς σκόπελους που «πάγωσαν» για ένα χρονικό διάστημα το έργο της ανακατασκευής, οι εργασίες πλέον εκτελούνται σε εντατικούς ρυθμούς και κινούνται εντός χρονοδιαγράμματος.
Μιλώντας στο Flashnews.gr ο Διευθυντής Κτιριακών Έργων του Ομίλου ΙΝΤΡΑΚΑΤ, Γιώργος Τσαπαλίρας, επεσήμανε ότι πρόκειται για ένα «σφιχτό» χρονοδιάγραμμα δεδομένων των συνθηκών, αναφέροντας ενδεικτικά τις καθυστερήσεις που υπήρξαν λόγω της αρχαιολογίας αλλά και την έλλειψη εργατικού δυναμικού που παρατηρείται πανελλαδικά λόγω των πολλών εν εξελίξει έργων.
Ωστόσο, όπως τόνισε ο κ. Τσαπαλίρας, με την αλλαγή της μετοχικής σύνθεσης και την εξαγορά του ΑΚΤΩΡΑ από τον όμιλο ΙΝΤΡΑΚΑΤ τον Νοέμβριο του 2023, το έργο επανεκκίνησε δυναμικά, διατέθηκαν οι πόροι που απαιτούνται και αυτή τη στιγμή οι εργασίες εκτελούνται πιστά εντός χρονοδιαγράμματος με στόχο να παραδοθεί στη χανιώτικη κοινωνία μέχρι τις 31/05/25.
Ο Διευθυντής του έργου, Γιώργος Φουρναράκης, διευκρινίζει ωστόσο, ότι η τήρηση του χρονοδιαγράμματος είναι εφικτή από την ανάδοχο εταιρεία, υπό την προϋπόθεση της έγκαιρης κάλυψης ορισμένων εκκρεμοτήτων από τρίτα μέρη όπως η εκπόνηση, από το Υπουργείο Πολιτισμού, των μελετών για την αποκατάσταση των όψεων. Όσο πιο έγκαιρα γίνει από το υπουργείο η παράδοση των μελετών αυτών τόσο πιο γρήγορα θα γίνει ο προγραμματισμός και η υλοποίησή τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ούτως ή άλλως, το έργο της ανακατασκευής της Δημοτικής Αγοράς είναι απαιτητικό και δύσκολο όπως τα περισσότερα έργα αποκαταστάσεων. Όπως εξηγεί ο κ. Φουρναράκης: «Είναι πιο εύκολο να κατασκευάσεις ένα έργο από το μηδέν, παρά να το αποκαταστήσεις και να το επαναφέρεις αρχιτεκτονικά στην αρχική του μορφή. Στην περίπτωση της Δημοτικής Αγοράς Χανίων, είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί γιατί είναι ένα ιστορικό μνημείο και οι επεμβάσεις που γίνονται τώρα θα πρέπει να διατηρήσουν λειτουργικό το κτίριο για τα επόμενα 100 χρόνια. Προσέχουμε τις λεπτομέρειες της κατασκευής καθώς και τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν ώστε να έχουν όλες τις προδιαγραφές που απαιτούνται από τη σύμβαση του έργου για να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα. Επιπλέον, εφαρμόζονται όλες οι προδιαγραφές για την αντισεισμική θωράκιση και τη βελτίωση στο μέγιστο, της συμπεριφοράς του κτιρίου».
Στις δυσκολίες του έργου έρχεται να προστεθεί και το πρόβλημα εύρεσης εργατικού δυναμικού και εξειδικευμένων τεχνιτών, με τον κ. Φουρναράκη να υποστηρίζει όπως και ο κ. Τσαπαλίρας, ότι η έλλειψη προσωπικού αποτελεί γενικό φαινόμενο στον κατασκευαστικό τομέα ευρύτερα αλλά και ειδικότερα στην Κρήτη που αντιμετωπίζει το πρόβλημα αυτό πιο έντονα.
Οι καθυστερήσεις που υπήρξαν στο έργο αρχικά ήταν εύλογο να δημιουργήσουν δυσπιστία στην κοινή γνώμη για την εξέλιξη του έργου.
Σύμφωνα με τον εργοταξιάρχη του έργου, Γιάννη Σουγιά: «Προέκυψαν καθυστερήσεις λόγω των ευρημάτων του ενετικού τείχους που εντοπίστηκαν κατά τη φάση των εκσκαφών και των επεμβάσεων που έπρεπε να γίνουν στη θεμελίωση σε όλο το μήκος του μνημείου και όχι μόνο σε μεμονωμένα σημεία. Η τροποποίηση της μελέτης, η επικαιροποίηση από το υπουργείο Πολιτισμού και η εφαρμογή της νέας μελέτης επέφερε σημαντική καθυστέρηση».
Χρειάζεται σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις του Ομίλου της Intrakat, καλή πίστη και υπομονή από τους δημότες οι οποίοι θα πρέπει να είναι σίγουροι ότι με την ολοκλήρωση των εργασιών θα έχουν στην πόλη τους ένα ιστορικό – μνημείο, πραγματικό στολίδι.