Αλλεπάλληλα θλιβερά ρεκόρ κατέχει η Κρήτη στα τροχαία ατυχήματα και αρκετές ιδιαιτερότητες: «Στην Κρήτη έχουμε ένα ποσοστό πάνω από 15% το οποίο δεν έχει πάει ποτέ να δώσει εξετάσεις, να περάσει την πόρτα δασκάλου για να μάθει να οδηγεί».
Αυτό είναι μια κατάρα γνωστή, κυρίως στην ενδοχώρα.
Μικρά παιδιά από τις τελευταίες τάξεις του δημοτικού οδηγούν μηχανές, ακόμη και αυτοκίνητα», λέει στη LiFO ο Γιάννης Λιονάκης, πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Τροχαίων Ατυχημάτων που εδρεύει στο Ηράκλειο.
Τα στοιχεία που μας παραθέτει για τους θανάτους από τροχαίες συγκρούσεις και παρασύρσεις πεζών από οχήματα αναδεικνύουν όλα αυτά τα θλιβερά ρεκόρ και τα νούμερα τρομάζουν: το 2024 στην Κρήτη έχασαν τη ζωή τους 64 άτομα σε τροχαίες συγκρούσεις.
Η καταγραφή του Γ. Λιονάκη δείχνει μια πολύ μεγάλη άνοδο την τελευταία τετραετία.
Το 2023 έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της Κρήτης 39 άνθρωποι, το 2022 19, το 2021 15, το 2020 6 και το 2019 22 άνθρωποι.
Για τα Χανιά ειδικά, όπου συνέβη το τροχαίο δυστύχημα στο οποίο έχασε τη ζωή του ο 22χρονος, ο Γ. Λιονάκης, επικαλούμενος στοιχεία της Eurostat, μας λέει ότι έχουν τριπλάσιο αριθμό νεκρών σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο: «Τα Χανιά έχουν 149 νεκρούς ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους, όταν η Ευρώπη έχει 51 νεκρούς και η Ελλάδα 71 νεκρούς ανά 1 εκατομμύριο», λέει.
Κάμερες ελέγχου κυκλοφορίας καμένες και πυροβολημένες
«Είναι γνωστό ότι το δίκτυό μας είναι τραγικό. Η οδήγηση με ταχύτητες σε ένα τέτοιο δίκτυο, η υψηλή χρήση αλκοόλ σε συνδυασμό με μια κακώς εννοούμενη μαγκιά φέρνουν αυτά τα τραγικά αποτελέσματα.
Κάποιοι εδώ πιστεύουν ότι μπορούν να τρέχουν σ’ αυτό το δίκτυο με μεγάλες ταχύτητες, ότι δεν θα συμβεί τίποτα ή δεν θα τους πιάσουν, ενώ οι μισές κάμερες ελέγχου στον ΒΟΑΚ είναι καμένες και πυροβολημένες», λέει.
Σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα»: Μηδενική ανοχή στο αλκοόλ
Ο Μανώλης Σταυρουλάκης είναι ιδρυτικό μέλος του συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα», που δημιουργήθηκε από ανθρώπους οι οποίοι βιώνουν την απώλεια των δικών τους προσώπων.
Είναι όλοι τους συγγενείς θυμάτων της ασφάλτου. Για τον Μ. Σταυρουλάκη θα πρέπει να υπάρξει μηδενική ανοχή από την πολιτεία στο αλκοόλ αλλά και τις ναρκωτικές ουσίες, για τις οποίες δεν υφίσταται κανένας έλεγχος στους ελληνικούς δρόμους.
Ισχυρίζεται, μάλιστα, ότι ούτε ο Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, που βρίσκεται το διάστημα αυτό σε δημόσια διαβούλευση, δίνει ξεκάθαρες λύσεις: «Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, το 25% των τροχαίων συγκρούσεων οφείλεται στο αλκοόλ και το 15% στα ναρκωτικά.
Πάρα πολλές χώρες έχουν μηδενίσει τα “νόμιμα όρια” αλκοόλ στο αίμα και άλλες το έχουν πάει στο 0,2. Στην Ελλάδα και στον νέο ΚΟΚ παραμένει ως νόμιμο όριο στο αίμα το 0,5gr/L, ενώ στην Ουγγαρία, την Τσεχία, τη Ρουμανία και τη Σλοβακία έχουν θεσπίσει το μηδέν αλκοόλ.
Επίσης, εδώ και αρκετά χρόνια, έχουν κατεβάσει το όριο στο 0,2gr/L στην Εσθονία, την Πολωνία, τη Σουηδία και τη Νορβηγία».
Για τον Μ. Σταυρουλάκη δεν μπορεί να υπάρχει ανεκτή ποσότητα αλκοόλ: «Δεν υπάρχει λίγο αλκοόλ. Το αλκοόλ επηρεάζει διαφορετικά τον καθένα, ανάλογα με την ηλικία, την κατάσταση της υγείας, το βάρος και τα φάρμακα που ενδεχομένως να παίρνει».
Για τον ίδιο, όλα τα μέτρα που έχουν ληφθεί είναι αποσπασματικά, γεγονός «που αποδεικνύουν τα στοιχεία, μ’ αυτά που συμβαίνουν στους δρόμους».
Ισχυρίζεται ότι η περίπτωση του 45χρονου δεν είναι η μοναδική: «Για την ταχύτητα, για το αλκοόλ, για την εγκατάλειψη φωνάζουμε χρόνια.
Ζητάμε να συναντηθούμε με τον υπουργό Δικαιοσύνης, με τον υπουργό Μεταφορών, δεν μας δέχεται κανείς.
Η εγκατάλειψη, που είναι η πιο ανήθικη πράξη που μπορεί να γίνει, θεωρείται από την ελληνική πολιτεία πλημμέλημα και έτσι παραμένει και στον καινούριο ΚΟΚ», αναφέρει.
«Να δούμε όλο το σύστημα από την αρχή»
Να δούμε όλο το σύστημα από την αρχή, λέει ο Λευτέρης Μιχελάκης, γενικός γραμματέας του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης, η επαγγελματική έδρα του οποίου βρίσκεται στην Κρήτη: «Συλλαμβάνεται ένας μεθυσμένος και του αφαιρείς το δίπλωμα.
Και μετά η πολιτεία του λέει “έλα να δώσεις εξετάσεις για να πάρεις το δίπλωμα”. Να δώσει τι, παρκάρισμα και γωνία;
Πρέπει να γίνει κάτι άλλο, ειδικά όταν πολλοί από αυτούς τους οδηγούς, που τους έχει αφαιρεθεί το δίπλωμα, συνεχίζουν να οδηγούν, όπως έγινε και στην περίπτωση του τραγικού δυστυχήματος στα Χανιά.
Όλοι οι οδηγοί θα πρέπει ίσως να παρακολουθήσουν υποχρεωτικά ένα σεμινάριο για τη μέθη. Να κάνουν κάποια κοινωνική εργασία.
Κάτι μέσα από το οποίο πραγματικά θα αντιληφθούν ότι αυτό που έκαναν δεν είναι απλώς λάθος, αλλά είναι εγκληματικό. Θέλει όλο το σύστημα από την αρχή μέχρι το τέλος να το ξαναδούμε», λέει.
Το διάστημα αυτό βρίσκεται σε διαβούλευση ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Ένας πραγματικά ρηξικέλευθος ΚΟΚ, όπως ισχυρίζεται ο Λ. Μιχελάκης, «θα έθετε ως στόχο την καλλιέργεια κυκλοφοριακής συνείδησης από νεαρή ηλικία, ενσωματώνοντας τη διδασκαλία του ΚΟΚ σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ως υποχρεωτικό μάθημα.
Η εκπαίδευση αυτή δεν θα περιοριζόταν στους κανόνες του δρόμου, αλλά θα προωθούσε την κατανόηση της βιώσιμης κινητικότητας, το δικαίωμα στην πόλη και στη δημιουργία υπεύθυνων και συνειδητοποιημένων χρηστών του δρόμου».
Πηγή: lifo.gr