Οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις των αεροσκαφών, σε συνδυασμό με την προσπάθεια σε όλη την Ευρώπη για περαιτέρω περιορισμό των δαπανών και έλεγχο του λειτουργικού κόστους ψαλιδίζει για τα… καλά το θερινό πρόγραμμα της Ryanair στην Ελλάδα για το καλοκαίρι του 2025.
Με βάση τον τελευταίο προγραμματισμό της για την επόμενη θερινή σεζόν, η ιρλανδική αεροπορική χαμηλού κόστους σκοπεύει να προσφέρει την επόμενη χρονιά στους ελληνικούς προορισμούς πάνω από 3,7 εκατ. αεροπορικές θέσεις, οι οποίες μάλιστα έχουν ήδη βγει για κρατήσεις από το ταξιδιωτικό κοινό. Αντίστοιχα, την ίδια περίοδο πέρυσι και με ορίζοντα το καλοκαίρι του 2024, ο προγραμματισμός της αεροπορικής η οποία διατηρεί σημαντικό μερίδιο στην ελληνική αγορά (μετά την πρώτη AEGEAN και την SKY express στη δεύτερη θέση), ήταν για πάνω από 5,8 εκατ. θέσεις στην Ελλάδα, νούμερο τελικά που μεταφράζεται σε ένα σχεδιασμό για 2,1 εκατομμύρια θέσεις λιγότερες την επόμενη θερινή σεζόν. Επισημαίνεται εδώ ότι το μερίδιο της ιρλανδικής εταιρείας χαμηλού κόστους- ενδεικτικά- στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» είναι λίγο πάνω από το 5%, όταν το μερίδιο της AEGEAN αγγίζει το 46% και της SKY express είναι στο 12%, ενώ στην τρίτη θέση, με μονοψήφιο ποσοστό επίσης είναι το μερίδιό της και στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.
Η μείωση της προσφοράς από πλευράς της ιρλανδικής αεροπορικής έρχεται σε συνέχεια της γενικότερης στρατηγικής της στην Ευρώπη για συγκράτηση των δαπανών και μεγαλύτερη αποδοτικότητα των δρομολογίων σε μία συγκυρία όπου, όπως υποστηρίζουν οι επιτελείς της, οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις των νέων αεροσκαφών από την Boeing περιορίζουν τις δυνατότητες για αύξηση της επιβατικής κίνησης. Η ιρλανδική εταιρεία χαμηλού κόστους, ειδικά για το καλοκαίρι του 2024, αποφάσισε να κινηθεί επιθετικά προσφέροντας το μεγαλύτερο πρόγραμμα με τις περισσότερες θέσεις στις αγορές όπου δραστηριοποιείται επιτυγχάνοντας και νέο ιστορικό ρεκόρ πανευρωπαϊκά μέσα στον Αύγουστο με 20,5 εκατ. επιβάτες ανά την ευρώ με πάνω από 200 νέες συνδέσεις.
Για το χειμώνα του 2024 και το καλοκαίρι του 2025, η στρατηγική της εταιρείας εδράζεται στην ανακατανομή της χωρητικότητας και την ανάπτυξη σε περιοχές και αεροδρόμια που περιορίζουν τα κόστη μειώνοντας τα αεροπορικά τέλη (όπως έχει γίνει, σύμφωνα με την εταιρεία, στη Σουηδία, την Ουγγαρία και διάφορες ιταλικές Περιφέρειες) ή δίνουν κίνητρα για την αύξηση της κίνησης.
Τώρα για το καλοκαίρι του 2025, πάνω από το 90% της χωρητικότητας του θερινού προγράμματος του 2025 είναι προς πώληση, συμπεριλαμβανομένων και 165 νέων δρομολογίων ανά την Ευρώπη. Στην Ελλάδα, η Ryanair έχει ήδη ανακοινώσει νέα θερινά δρομολόγια σε συνδέσεις περιφερειακών αεροδρομίων όπως π.χ. αυτό στις Βρυξέλλες- Νέα Αγχίαλο, τη Ζάκυνθο με Στοκχόλμη και την Κέρκυρα και τη Θεσσαλονίκη με το Γκέτεμποργκ, αλλά και στα δρομολόγια εσωτερικού στη σύνδεση Αθήνας και Θεσσαλονίκης με Λήμνο κ.ο.κ..
Πανευρωπαϊκά ο στόχος για το 2025 όσον αφορά την επιβατική κίνηση της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής αεροπορικής χαμηλού κόστους παραμένει μεταξύ 198- 200 εκατ. επιβατών για το 2025 με μία προβλεπόμενη αύξηση κατά 8% έναντι της φετινής χρονιάς, υπό την προϋπόθεση ωστόσο ότι δε θα υπάρξουν περαιτέρω καθυστερήσεις έναντι των αναμενομένων όσον αφορά το πρόγραμμα παραδόσεων νέων αεροσκαφών από την Boeing. Ακριβώς αυτή η παράμετρος είναι από τους βασικούς λόγους για τους οποίους η Ryanair οδηγήθηκε στο να αναθεωρήσει προς τα κάτω τους στόχους της επιβατικής κίνησης και για το 2026, στα 210 εκατ. επιβάτες (έναντι της αρχικής πρόβλεψης για 215 εκατ. επιβάτες) σε μία προσπάθεια να μην ξεφύγει πάνω από συγκεκριμένα όρια ο προγραμματισμός και τα κόστη όπως συνέβη το καλοκαίρι του 2024.