Σε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα στήριξης από το κράτος ελπίζει μεταξύ άλλων η Aegean, η οποία βλέπει τα έσοδά της να έχουν κάνει βουτιά και τη μετοχή της να κατρακυλάει σε απόλυτη αντιστοιχία με τις αρνητικές επιδόσεις του κλάδου των αερομεταφορών παγκοσμίως, ο οποίος εξαιτίας του κορονοιού βιώνει μία πρωτοφανή κρίση.
Την ίδια στιγμή η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος», τη βασική πύλη εισόδου στη χώρα έχει πρακτικά μηδενιστεί, καθώς βάσει των στοιχείων του Απριλίου, η μείωση φτάνει το ανατριχιαστικό ποσοστό του 98,9% συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο αριθμός των επιβατών που διακινήθηκε τον προηγούμενο μήνα από το αεροδρόμιο της Αθήνας στο δίκτυο εσωτερικού ήταν μόλις 11.917 έναντι 573.000 τον Απρίλιο του 2019, ενώ στο δίκτυο εξωτερικού η επιβατική κίνηση έπεσε από τους 1.413.529 επιβάτες στους 9.842!
Οι συνέπειες στη βασική αεροπορική εταιρία της χώρας από το «πάγωμα» των ταξιδιών είναι οδυνηρές: «Σήμερα η εταιρεία μπορεί να λειτουργεί, αλλά ουσιαστικά είναι σαν να έχει κλείσει καθώς έχουμε το 0,05% των εσόδων μας ανά ημέρα» είπε χαρακτηριστικά σε πρόσφατη τηλεδιάσκεψη ο πρόεδρος της εταιρίας, Ευτύχης Βασιλάκης προβλέποντας ότι «για να βρεθούμε σαν κλάδος στα επίπεδα που βρισκόμασταν πριν την υγειονομική κρίση θα περάσουν 2 – 3 χρόνια άρα δυστυχώς είναι μονόδρομος η μείωση του κόσμου που απασχολούμε».
Να σημειωθεί ότι με τον κλάδο των αεροµεταφορών ευρύτερα είναι συνδεδεµένες περίπου 460.000 θέσεις εργασίας, ενώ το αεροπλάνο αποτελεί το κύριο µέσο εισόδου στη χώρα, καθώς το 2019 περίπου 22 εκατοµµύρια επιβάτες, από το σύνολο των 33 εκατ. αφίξεων, έφτασαν στην Ελλάδα αεροπορικώς. Παράλληλα η Aegean βρίσκεται εν μέσω μίας παραγγελίας – μαμούθ νέων αεροσκαφών από την Airbus, ύψους 5,6 δισεκ. ευρώ, η εξέλιξη της οποίας παραμένει ακόμα άγνωστη.
Με το βλέμμα στη διάσωση της Aegean, στο τραπέζι βρίσκονται ήδη αρκετά σενάρια, χωρίς έως τώρα η κυβέρνηση να έχει καταλήξει σε οριστικές κινήσεις, παρά το γεγονός ότι η μία μετά την άλλη οι χώρες του εξωτερικού λαμβάνουν αποφάσεις για τη διάσωση των αερομεταφορέων. Τελευταίο παράδειγμα η παροχή κρατικής βοήθειας ύψους 7 δισ. ευρώ στον γαλλικό αερομεταφορέα Air France, η οποία ανακοινώθηκε από την αρμόδια επιτροπή ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης: «Αυτή η ύψους 7 δισ. ευρώ γαλλική εγγύηση και το μετοχικό δάνειο θα παράσχουν στην Air France τη ρευστότητα που χρειάζεται επειγόντως, για να αντέξει την επίπτωση της επιδημίας του κορωνοϊού», ανέφερε χαρακτηριστικά η επικεφαλής της Επιτροπής Ανταγωνισμού Μαργκρέτ Βεστάγκερ, σε ανακοίνωσή της.
Διακρατικές συμφωνίες
Η ελληνική πλευρά ελπίζει σε μία οριζόντια ευρωπαϊκή λύση, η οποία ωστόσο δε φαίνεται ακόμα στον ορίζοντα και γι΄αυτό προετοιμάζει το plan b των διακρατικών συμφωνιών, για το οποίο είχε γράψει αναλυτικά το «Εθνος της Κυριακής» στις 19 Απριλίου. Ουσιαστικά πρόκειται για τη δυνατότητα υπογραφής διακρατικών συµβάσεων µε ορισµένες χώρες ώστε να επανεκκινήσουν οι αεροπορικές συνδέσεις µε την Ελλάδα τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.
Στις χώρες αυτές, µε τα έως τώρα δεδοµένα, θα µπορούσαν να συµπεριληφθούν η Κίνα, το Ισραήλ, η Κύπρος, η Μέση Ανατολή και κάποιες χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, όπως η Τσεχία, η Σλοβακία ή η Αυστρία. Βασικός στόχος είναι να αποσοβηθεί ο κίνδυνος να εκτελεστεί τους θερινούς μήνες τμήμα μόνο του πτητικού προγράμματος στο εσωτερικό δίκτυο, λύση που δε θεωρείται βιώσιμη ειδικά για ένα αεροδρόμιο του μεγέθους της Αθήνας. Κι αυτό γιατί και η κίνηση του εσωτερικού δεν πρόκειται να ανακτηθεί αυτόματα στο σύνολό της.
Προϋπόθεση για να επανεκκινήσουν τα ταξίδια έστω και προς συγκεκριμένους προορισμούς θα είναι να ακολουθούνται αυστηρά υγειονομικά πρωτόκολλα και από τα δύο μέρη. Το αεροδρόμιο της Αθήνας είναι ήδη σε ετοιμότητα ώστε να υποβάλλονται εκεί σε μαζικά τεστ όσοι αναχωρούν εάν κάτι τέτοιο αποφασιστεί, αλλά το ίδιο πρέπει να συμβαίνει και στις υπόλοιπες χώρες αναχώρησης.
Στις συμφωνίες αυτές αναφέρθηκε και ο υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής σε σημερινές του δηλώσεις, τονίζοντας ότι «η κυβέρνηση έκανε και κάνει ό,τι είναι δυνατό και για τις δυο αεροπορικές εταιρείες, έχοντας μεταξύ άλλων προβλέψει για αναστολή πληρωμών και νομοθέτηση για τα vouchers, ώστε να ξεπεράσουν αυτό το δίμηνο – τρίμηνο». Και συνέχισε: «Είμαστε και σε συνεργασία όλα τα συναρμόδια υπουργεία, εάν και εφόσον η Ευρώπη αποτύχει να βρει μια φόρμουλα για το πώς θα ανοίξουν οι αερομεταφορές, να μπούμε σε μια διαδικασία διακρατικών συμφωνιών, με χώρες οι οποίες κι αυτές υγειονομικά τα έχουν πάει πολύ καλά».
Υπενθυμίζεται ότι η λύση του voucher διάρκειας 18 μηνών θεσμοθετήθηκε και προβλέπει την παροχή πιστωτικού σημειώματος αντί επιστροφής των χρημάτων για αεροπορικά ταξίδια που δεν πραγματοποιήθηκαν, ωστόσο σύμφωνα με πηγές του κλάδου δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να επιλύσει το τεράστιο ζήτημα ρευστότητας που έχει δημιουργηθεί.
ethnos.gr