Το διάσημο σκάφος “Καλυψώ” του γάλλου εξερευνητή Ζακ Κουστώ, το οποίο είχε περιπέσει σε αχρηστία εδώ και αρκετά χρόνια, ετοιμάζεται να “αναγεννηθεί” και να αποκτήσει μια δεύτερη θαλάσσια ζωή ως περιοδεύουσα εκπαιδευτική έκθεση, όπως αποφάσισε η Εταιρία Κουστώ, τιμώντας τα 100 χρόνια από τη γέννηση του διάσημου υποθαλάσσιου αναζητητή, ο οποίος γεννήθηκε στις 11 Ιουνίου 1910 και πέθανε το 1997 σε ηλικία 87 ετών.
Το πλοίο αναμένεται να βγει στη θάλασσα και πάλι μέχρι τον Μάιο του 2011, όμως προηγουμένως πρέπει να εξασφαλίσει την αναγκαία χρηματοδότηση για την ολοκλήρωση της επισκευής του και στη συνέχεια για τις νέες αποστολές του – κάτι όχι δεδομένο.
Το μήκους 43 μέτρων σκάφος υπέστη σοβαρές ζημιές το 1996, όταν διεμβολίστηκε κατά λάθος από μια φορτηγίδα στο λιμάνι της Σιγκαπούρης και παρέμεινε βυθισμένο επί τρεις εβδομάδες, πριν ανασυρθεί και ρυμουλκηθεί πίσω στη Γαλλία. Την εποχή αυτή, βρίσκεται σε φάση επισκευών κάπου στη βορειοδυτική Βρετάνη, ώστε να καταστεί ξανά αξιόπλοο. Το πλοίο, που από το 1943 υπήρξε βρετανικό ναρκαλιευτικό, υπέστη μετά τον πόλεμο ανακατασκευή και λειτούργησε ως κινητό ωκεανογραφικό εργαστήριο από το 1950.
Το σκάφος αγοράστηκε από το πολεμικό ναυτικό της Βρετανίας από τον ιρλανδό εκατομμυριούχο και πρώην βουλευτή Τόμας Λόελ Γκίνες (της γνωστής οικογένειας με τις ομώνυμες μπίρες), ο οποίος πλήρωσε για την ανακατασκευή του σκάφους με βάση τις προδιαγραφές του Κουστώ και το νοίκιασε στον τελευταίο αντί του συμβολικού ποσού του ενός γαλλικού φράγκου τον χρόνο.
Η “Καλυψώ”-όπως μετονομάσθηκε- ήταν ένα από τα πρώτα σκάφη στον κόσμο που μελέτησε τα βάθη των ωκεανών, κάνοντας τον Κουστώ διάσημο μέσα από τηλεοπτικά ντοκιμαντέρ, κινηματογραφικές ταινίες, βιβλία, άρθρα στον Τύπο κ.α. Ο Κουστώ, σε συνεργασία με το γάλλο μηχανικό Εμίλ Κανιάν, είχαν αναπτύξει από το 1943 τη συσκευή αυτοκατάδυσης, που επέτρεψε στους δύτες να εφοδιάζονται με οξυγόνο και έτσι να μένουν κάτω από το νερό επί ώρες.
Η Εταιρία Κουστώ, για να γιορτάσει τα εκατοστά “γενέθλια” του ιδρυτή της, σύμφωνα με το BBC, μεταξύ άλλων εκδηλώσεων που αρχίζουν αυτή την εβδομάδα, θα κάνει μια νέα αποστολή υποθαλάσσιας κινηματογράφησης στη Μεσόγειο, σε συνεργασία με την National Geographic Society, για να καταγράψει τις αλλαγές που έχουν συμβεί στο μεταξύ, από τη δεκαετία του ΄40, όταν ο Κουστώ γύρισε σε αυτήν ένα από τα πρώτα του φιλμ.
“Το Καλυψώ αποτελεί τον πύργο Άιφελ των ωκεανών …και μπορεί να αποτελέσει τον πρεσβευτή του περιβάλλοντος και στα επόμενα χρόνια”, δήλωσε χαρακτηριστικά η χήρα του Κουστώ, Φρανσίν, η οποία ανέφερε όμως ότι χρειάζονται άλλα 4 εκατ. δολάρια για να ολοκληρωθεί η επιδιόρθωση του πλοίου, που συνολικά θα κοστίσει γύρω στα 8 εκατ. δολάρια. Το πλοίο βρέθηκε, όλα αυτά τα χρόνια, εν μέσω συγκρούσεων της οικογένειας του Κουστώ και άλλων συνεργατών του για το κατά πόσο θα έπρεπε να μετατραπεί σε ακίνητο μουσείο ή να ξαναγίνει με κάποιο τρόπο ενεργό.
ΠΗΓΗ ΝΟΟΖ