Τι μπορεί να είναι χειρότερο από να αναγκαστεί κάποιος να περάσει την “πόρτα” του ΟΑΕΔ; Μα να μην μπορεί να περάσει την πόρτα του ΟΑΕΔ.
Και γιατί να θέλει κάποιος να περάσει την πόρτα του ΟΑΕΔ και να μην μπορεί; Μα γιατί μπορεί να “φάει πόρτα” από… τον ΟΑΕΔ. Και γιατί να συμβεί αυτό; Μα για την καλύτερη εξυπηρέτησή του.
Αν όλα τα παραπάνω δημιουργούν σύγχυση και προκαλούν νέα ερωτηματικά, τότε μια βόλτα από τον ΟΑΕΔ στα Χανιά, λύνει όλες αυτές τις απορίες (ίσως δημιουργώντας σε κάποιους νέες).
Εδώ και περίπου ένα μήνα, στο υποκατάστημα που βρίσκεται επί της οδού Τζανακάκη, οι άνεργοι που θέλουν να εγγραφούν στους καταλόγους του Οργανισμού, περιμένουν στο πεζοδρόμιο, έξω από το κτίριο, μιας και τους απαγορεύεται, μετά από απόφαση του Προϊσταμένου του υποκαταστήματος, η είσοδος με το αιτιολογικό ότι ο συνωστισμός στην κεντρική αίθουσα του Οργανισμού, διαταρράσει την εύρυθμη λειτουργία. Υπάλληλος security, που βρίσκεται στο κατώφλι της εξωτερικής πόρτας, μοιράζει νουμεράκια και κατευθύνει τους ανέργους, όταν έρθει η ώρα τους, μέσα στο κτίριο,
Την επόμενη ημέρα, επισκεφτήκαμε το υποκατάστημα του ΟΑΕΔ Χανίων και πράγματι, έξω από τον οργανισμό περίμεναν περίπου 15 άτομα, και ενώ εντός δεν υπήρχε αρκετός κόσμος, όπως φαίνεται και στην φωτογραφία.
Πιο συγκεκριμένα, ο ΟΑΕΔ σε συνεργασία με τον Σύλλογο Ξενοδοχοϋπαλλήλων του Νομού Χανίων και το Εργατικό Κέντρο, και για να μην επαναληφθούν, όπως εξήγησε ο κ. Μιχελάκης, εικόνες του παρελθόντος όπου κάθε Νοέμβρη, από τα ξημερώματα, έξω από την πόρτα του ΟΑΕΔ, στήνονταν 400-500 άτομα τα οποία μπορεί να περίμεναν για ώρες και να μην εξυπηρετούνταν τελικά, ακολούθησε την εξής διαδικασία: Οι άνεργοι πήγαιναν πρώτα από το Εργατικό Κέντρο, έπαιρναν ένα νούμερο που αντιστοιχούσε σε ένα είδος ραντεβού, για συγκεκριμένη ημερομηνία και ώρα που κυμαίνονταν στο εύρος μιας ώρας και με τον υπολογισμό ότι στο διάστημα αυτό θα εξυπηρετηθούν περίπου 40 με 45 άτομα.. Δηλαδή όποιος είχε το 40, πήγαινε στον ΟΑΕΔ την πρώτη ώρα, το 120 την τρίτη ώρα κτλ. Στην πόρτα του ΟΑΕΔ, ο υπάλληλος security αλλά και ένα μηχάνημα που ενημέρωνε για τη σειρά εξυπηρέτησης στα κισέ, καθόριζαν ποιός θα περάσει μέσα. Όσοι είχαν να διεκπεραιώσουν υπόθεση που αφορούσε επίδομα μητρότητας, κάποια βεβαίωση ή κάποιο πρόγραμμα είχαν “ελεύθερη” είσοδο. Οι υπόλοιποι περίμεναν έξω, για μικρό χρονικό διάστημα. Το σύστημα αυτό οδήγησε στο να εγγραφούν στον ΟΑΕΔ, 8.300 άνεργοι μόνο τον μήνα Νοέμβρη, χωρίς να επαναληφθούν οι ουρές ταλαιπωρίας του παρελθόντος. Μάλιστα, όπως πρόσθεσε η υπηρεσία έχει δεχτεί πολλά συγχαρητήρια για αυτήν την πρακτική.
Στο πεζοδρόμιο η αίθουσα αναμονής, στην είσοδο security και στο βάθος τα… “σκυλιά που γαβγίζουν αλλά το καραβάνι προχωρά”
Μέχρι εδώ καλά. Μήπως όμως αυτή η καλή πρακτική αφήσει πίσω της μια κακή τακτική; Ερωτηθείς για το βασικό θέμα, δηλαδή για ποιό λόγο θα έπρεπε οι άνεργοι να περιμένουν εκτός του κτιρίου και γιατί συνεχίζεται η ίδια τακτική ενώ πλέον πέρασε η “κρίσιμη” για τον ΟΑΕΔ περίοδος των μαζικών απολύσεων και εγγραφών, λόγω λήξης της τουριστικής περιόδου ο κ. Μιχελάκης απάντησε τα εξής:
“Αν αφήσω να μπουν όλοι μέσα, η υπηρεσία δεν πρόκειται να λειτουργήσει. Πρέπει να φροντίσω και να λειτουργήσει η υπηρεσία αλλά και διασφαλίσω ότι όλοι αυτοί οι άνεργοι θα γραφτούν κανονικά στον ΟΑΕΔ και έτσι μέσα σε ένα μήνα θα πληρωθούν. Να μπουν όλοι μέσα, να κάνουν τι; Ούτε θα μπορούσαν να καθίσουν, ούτε εμείς να κάνουμε τη δουλειά μας. Είναι θέμα λειτουργίας της υπηρεσίας. Έχω έγκριση για αυτό. Το γνωρίζει και ο Περιφερειακός Δειυθυντής του ΟΑΕΔ. Εδώ και 15 χρόνια η υπηρεσία λειτουργούσε με τεράστιες ουρές έξω από τον ΟΑΕΔ ενώ μέσα δημιουργούνταν φασαρίες μεταξύ των ανέργων, μέχρι και ξύλο είχε πέσει. Όποιος ζητήσει να περιμένει εντός του κτιριου, δεν θα του απαγορευτεί. Τώρα αν βρέξει, θα τους πω να μπουν μέσα. Η αλήθεια είναι ότι βοήθησε και ο καιρός”.
Την Τετάρτη, ο κ. Μιχελάκης, για να δούμε τι συμβαίνει αν ισχύσει “ελεύθερη είσοδος”, άφησε να μπουν στο κτίριο όσοι ήθελαν. Η εικόνα στην υπηρεσία για αρκετή ώρα ήταν, όπως φαίνεται παρακάτω
Η αλήθεια είναι, ότι σε μια κανονική ημέρα, δεν παρατηρείται τέτοιος συνωστισμός ώστε να “κινδυνεύει” η λειτουργία της υπηρεσίας, αρκεί βέβαια υπάλληλοι και άνεργοι να σέβονται ο ένας τον άλλο, κάτι που όπως εξηγεί ο υπάλληλος security Γιώργος Γεωργιάδης, αυτό δεν συμβαίνει.
“Ο κόσμος δεν έχει υπομονή ή κατανόηση. Γενικά υπάρχει ένταση. Αρκετοί μου επιτίθενται φραστικά, ενώ εγώ προσπαθώ να κάνω τη δουλειά μου, χωρίς να προσβάλω κανέναν. Χθες κάποιος μου επιτέθηκε λεκτικά επειδή άφησα να περάσει μια 8 μηνών έγκυος γυναίκα. Είναι δυνατόν. Είμαι εργαζόμενος των 400 ευρώ και γιατί κάποιοι πρέπει να με βρίζουν;”
Βέβαια και υπάλληλος των 2000 ευρώ να ήταν ο Γιώργος, η αγένεια και ο τραμπουκισμός δεν δικαιολογούνται. Όπως επίσης, κανένας δεν δικαιολογείται, σε μια δημόσια υπηρεσία, να έχει συμπεριφορά οσάν να είναι το τσιφλίκι του, είτε αυτός είναι υπάλληλος είτε άνεργος.
Όταν την Τετάρτη άνοιξαν οι πόρτες, στον ΟΑΕΔ πέρασε άνεργη με τα δύο σκυλάκια της. Το ένα μάλιστα κυκλοφορούσε για λίγο ελεύθερο μέσα στην αίθουσα. Όταν ο Προϊστάμενος της είπε με ήρεμο η αλήθεια τρόπο, ότι δεν θα έπρεπε να μπει με αυτόν τον τρόπο μέσα, η άνεργη, με ιδιαίτερα έντονο ύφος, απάντησε ότι τα σκυλιά είναι εμβολιασμένα.
Τα νούμερα έχουν σταματήσει να δίνονται πλέον από το Εργατικό Κέντρο, ωστόσο η τακτική του “περίμενε έξω” εξακολουθεί να εφαρμόζεται, είτε στον οργανισμό η αίθουσα έχει κόσμο είτε όχι. Την Τετάρτη, έξω από την πόρτα του ΟΑΕΔ, η πλειοψηφία των ανέργων αποτελούνταν από 5μηνίτες του προγράμματος κοινωφελούς εργασίας και ανέργους που ήθελαν να δηλώσουν παρουσία, όπως γίνεται κάθε τρίμηνο. Αυτό που αντικρίσαν είναι ο υπάλληλος security, στο κατώφλι της εισόδου ο οποίος μοίραζε τα νούμερα προτεραιότητας αλλά και το μηχάνημα που δείχνει την σειρά στα κισέ – μαζί και με… ένα ενημερωτικό για το τι είναι τρομοκρατία.
Η αναμονή έξω από το κτίριο του ΟΑΕΔ θεωρείται κάτι σαν δεδομένο και έτσι κανείς δεν είχε ζητήσει να εισέλθει στο κτίριο. Όταν όμως ο κ. Μιχελάκης, επέτρεψε την είσοδο, τότε η πλειοψηφία των ανέργων, πέρασε μέσα ενώ έξω παρέμειναν μόνο δύο -τρεις καπνιστές.
Συμβασιούχος στο πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας μας πλησίασε και ρώτησε από που είμαστε, σχολιάζοντας ότι οι υπάλληλοι τρομοκρατήθηκαν για αυτό άφησαν τους ανέργους να μπουν μέσα.
Κανονικά βέβαια, δεν χρειάζεται κανενός είδους “τρομοκρατία” για να εξυπηρετούνται αξιοπρεπώς οι πολίτες από μια δημόσια υπηρεσία, ούτε η ανάγκη να τρομοκρατήσει κάποιος για να βρει το δίκιο του. Αν ακολουθηθεί η απλή λογική και ο καθένας σέβεται τη θέση του άλλου, τότε η λειτουργία της υπηρεσίας θα είναι εύρυθμη, με λιγότερο ή περισσότερο κόσμο.
Να σημειωθεί ότι τόσο ο Πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου κ. Μανωλικάκης όσο και ο πρόεδρος των Ξενοδοχοϋπαλλήλων κ. Μπαμιάκης, σε επικοινωνία που είχαμε μαζί τους, σημείωσαν ότι φέτος δεν υπήρχαν παράπονα από ανέργους που εγγράφησαν κατά τη διάρκεια του Νοεμβρίου, επεσήμαναν ότι η πρακτική που ακολουθήθηκε με τα ραντεβού, βοήθησε πολύ τους ανέργους, ειδικά εκείνους που προέρχονται από απομακρυσμένες περιοχές, ενώ επεσήμαναν ότι η αναμονή έξω από το κτίριο του ΟΑΕΔ ήταν μικρής διάρκειας και οι άνεργοι δεν ταλαιπωρήθηκαν.
Όπου υπάρχουν αποτελέσματα, θα πρέπει να δίνονται τα εύσημα και από την άλλη μεριά όμως, τα κακώς κείμενα θα πρέπει καλόπιστα να σημειώνονται για να διαγράφονται.
Flashnews.gr