Δεν χρειάζεται να διαθέτεις κάποιο μεταφυσικό χάρισμα για να αντιληφθείς -ή, πιο σωστά, να αισθανθείς- ότι το γραφείο του Θάνου Ασκητή, του ανθρώπου που τα τελευταία 30 χρόνια ασχολείται συστηματικά, με συνέπεια και σοβαρότητα με την ανθρώπινη σεξουαλικότητα, προσιδιάζει σε ένα είδος καθαρτηρίου.
Είναι το σημείο όπου οι ασθενείς του τού εξομολογούνται τις πιο μύχιες σκέψεις τους, τα απόκρυφα μυστικά τους, τους προβληματισμούς τους, ενδεχομένως και την ενοχή τους απέναντι στην ίδια τη σεξουαλικότητά τους, δηλαδή τη φύση τους. Το κουτί με τα χαρτομάντιλα -φετίχ για κάθε ψυχιατρικό γραφείο- μαρτυρά ότι οι άνθρωποι που αναζητούν απαντήσεις και λύσεις στα σεξουαλικής φύσης ζητήματά τους τελικά δεν κάνουν τίποτα λιγότερο από το να καταθέτουν την ψυχή τους. Αλλωστε, έπειτα από περίπου μιάμιση ώρα γόνιμης συζήτησης με τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας, νιώθω πιο σίγουρος παρά ποτέ πως το σεξ δεν μπορεί να είναι τίποτα λιγότερο από το σημείο τομής του συναισθηματικού κόσμου και της σωματικότητάς μας. Δεν ξέρω αν ο έμπειρος sexpert κατάφερε να με ανακουφίσει από προσωπικές ενοχές, στερεοτυπικές αναφορές και σεξουαλικά κακέκτυπα, πάντως η «κανονικότητά» του και κυρίως ο απροσποίητος τρόπος με τον οποίο θέτει στην ουσία τους τα ζητήματα με έκαναν να κατανοήσω στον πυρήνα του το μότο της δικής του ζωής, πως δηλαδή το σεξ είναι ζωή.
Η γυναίκα είναι ο νέος άνδρας
«Τα τελευταία 30-40 χρόνια χάθηκε η αρρενωπότητα του άνδρα. Αν δούμε πώς εξελίχθηκαν τα δύο φύλα, η γυναίκα ισχυροποιήθηκε, αντέγραψε τον άνδρα και τείνει προς τον ανδρικό ρόλο, την ώρα που εκείνος έχασε ένα μεγάλο κομμάτι της αρρενωπότητάς του. Κι όμως, η γυναίκα μες στο μυαλό της εξακολουθεί να θέλει τον άνδρα αρρενωπό. Η γυναίκα δεν ερωτεύεται έναν μυώδη άνδρα, αυτόν μπορεί να τον ποθήσει, όμως βαθιά στον εγκέφαλο θα την εκμαυλίσει ο έξυπνος, ο πετυχημένος, ο πραγματικά οικονομικά ανεξάρτητος -τη γοητεύει πάρα πολύ το χρήμα- και φυσικά αυτός που έχει μια σταθερή προσωπικότητα με αποφασιστική και λογική συμπεριφορά. Τα πρότυπα διαφοροποιήθηκαν, τα δύο φύλα έφτασαν πολύ κοντά, αλλά μέσα στο σπίτι χάθηκαν τα παλιά πρότυπα: ο πατέρας και η μητέρα, ο άνδρας και η γυναίκα. Ολα έγιναν ένα. Τι χάθηκε; Το σεξουαλικό ενδιαφέρον των δύο συντρόφων. Εξω από τη σχέση υπάρχει πλέον υπερζήτηση».
Μονογαμία; Ποια μονογαμία;
«Η μονογαμία είναι απόρροια του ηθικού κώδικα. Η κοινωνία, η ηθική, η νομοτέλεια έβαλαν τη μονογαμία ως μέσο προάσπισης της ποιότητας ζωής του γάμου. Οι άνθρωποι ενοχοποίησαν την πολυγαμία για να κρατήσουν σταθερά τα δεδομένα του δυναμικού μιας σχέσης που προχωράει στην οικογένεια και στα παιδιά. Δεν θα μπορούσε ποτέ να σταθεί μια οικογένεια, μια κοινωνία με τα πρότυπα ανοιχτά. Η σεξουαλικότητα όμως πηγαία αναπτύσσει πάντα την έλξη, τον πόθο και την επιθυμία σε μη λογικά δρώμενα».
Το παιδί και το… πουλί
«Το ζευγάρι ζει την πιο δύστυχη συμπεριφορά στη σχέση του. Και η κρίση την έκανε πιο δύσκολη. Το σεξ έγινε τιμωρητικό. Η γυναίκα τιμωρεί τον άνδρα, θυμώνει. Θα βγάλουμε σε λίγο καιρό μια μεγάλη μελέτη που δείχνει πόσο θυμωμένη είναι η γυναίκα και πόσο απαξιωμένο έχει τον άνδρα. Αν η σχέση δεν είναι καλή, αν δεν υπάρχει επικοινωνία, το σεξ πέφτει σαν καταπέλτης και κόβει κεφάλια. Η γυναίκα παύει να θέλει τον άνδρα όταν γίνεται άνεργος, όταν δεν μπορεί να στηρίξει οικονομικά το σπίτι του. Υπάρχουν άνδρες που ντύνονται το πρωί και λένε ότι πηγαίνουν στη δουλειά τους ενώ έχουν απολυθεί. Οταν μάλιστα η γυναίκα γίνει μάνα, τον πρώτο ρόλο τον έχει το παιδί της, όχι ο άνδρας της. Η γυναίκα είναι ωραία ως γκόμενα, καλή ως σύντροφος, σκληρή ως σύζυγος και εξαιρετικά απαιτητική ως μάνα. Μπροστά στο παιδί της δεν βάζει κανέναν. Αυτή είναι η φύση, το DNA που οριοθετεί στη γυναίκα τη μητρότητα ως το πιο βασικό συστατικό της ζωής της. Αν απειλήσεις το παιδί της, θα σε καταστρέψει, θα σε φάει σαν την ύαινα. Το αντίστοιχο για τον άνδρα είναι το πουλί του. Το λέω έτσι χύμα. Αυτή είναι η φύση. Δεν μπορούμε να την αποβάλουμε. Το αρσενικό πάντα είναι ζωώδες».
«Η μονογαμία είναι απόρροια του ηθικού κώδικα. Οι άνθρωποι ενοχοποίησαν την πολυγαμία για να κρατήσουν σταθερά τα δεδομένα του δυναμικού μιας σχέσης που προχωράει στην οικογένεια και στα παιδιά»
Ο φαντασιακός Σπαλιάρας
«Σχεδόν όλες οι γυναίκες, ακόμη και τη στιγμή που κάνουν ευκαιριακό σεξ με έναν ωραίο άνδρα, με αυτόν που πραγματικά θα αισθανθούν την ασφάλεια της γονιμοποίησής τους σε αυτόν θα δοθούν ολοκληρωτικά. Αυτόν που τους εξασφαλίζει την ποιότητα ζωής στα αυγά τους, στα ωάριά τους. Γι’ αυτό και μπορεί μια γυναίκα να ποθήσει, λόγου χάρη, έναν Σπαλιάρα, ο οποίος φαντασιωσικά είναι το πρότυπο των γυναικών σήμερα. Ξέρετε, η φαντασίωση είναι το πιο ισχυρό κομμάτι της έλξης. Το σεξ χωρίς φαντασίωση δεν υπάρχει, δεν νοείται. Ο Σπαλιάρας, για παράδειγμα, είναι το πρότυπο της εικόνας, των αισθήσεων, της διέγερσης, του απόλυτου πάθους, της βίας. Το σεξ είναι βίαιο πράγμα. Αυτή η βία αναπαράγεται μέσα στη σωματοαισθητηριακή αντίληψη του εγκεφάλου. Το σώμα δίνεται, γι’ αυτό και η γυναίκα είναι ποθούμενο ον, δίνεται σε έναν άνδρα, ο οποίος εισπράττει τον πόθο του μέσα από το σώμα της. Ποθεί κάθε κομματάκι της. Η σεξουαλικότητα είναι ισχυρό κριτήριο απόλαυσης και οργασμικής κορύφωσης που ο πόθος μεταβιβάζει ως δεδομένο. Στη γυναίκα όμως ο πόθος περνά μέσα από τα λογικά της φίλτρα, που είναι η αξία ενός άνδρα. Η γυναίκα πραγματικά πηδιέται με το μυαλό ενός άνδρα, όχι με το πουλί του. Οι πιο πολλοί άνδρες που έρχονται εδώ φοβούνται, μου λένε “το ‘χω μικρό, θέλω να το μεγαλώσω, δεν μου σηκώνεται, μου πέφτει”».
Για πάντα σέξι
«Η γυναίκα στα χρόνια του lifestyle χτυπήθηκε πολύ. Στα γυμναστήρια, στους πλαστικούς χειρουργούς, στα φάρμακα ανανέωσης. Και οι άνδρες το ίδιο. Ξέρετε πόσοι βάζουν μαλλιά, κρέμες, λίπος στα γεννητικά τους όργανα για να τα μεγαλώσουν; Εχω δει τα πάντα. Οπως είναι η μεγέθυνση του στήθους στη γυναίκα, υπάρχει και η μεγέθυνση του πέους στον άνδρα. Υπάρχει η πρόκληση της σεξουαλικότητας. Τα γεννητικά όργανα αποτελούν μια φωτογραφία. Ισως επειδή έχουμε ζήσει μια εποχή στην οποία η εικόνα είναι το παν. Η εικόνα έχει διαμορφωθεί ως το πιο ισχυρό ατού. Και είναι. Μια ωραία γυναίκα μπορεί να μην ξέρει ποίηση ή λογοτεχνία, έχει όμως ωραία μάτια, έχει ωραία πόδια, έχει ωραίο στήθος. Αυτό γράφει. Η ομορφιά είναι ένα ισχυρό όπλο, αρκεί να έχεις τα όρια και τη συναισθηματική νοημοσύνη να μη γελοιοποιηθείς, να μην υπερβάλεις».
Ο Greek lover
«Ο Ελληνας είναι σεξουαλικά ευτυχής. Το σεξ του Ελληνα είναι πολύ καλό. Ανήκει στους καλούς εραστές. Αν του χρεώνει κανείς στη σεξουαλικότητά του ένα πράγμα, αυτό είναι ότι είναι φοβικός μπροστά στην αυξημένη προσδοκία. Η Ελληνίδα είναι η πιο θηλυκή γυναίκα σχεδόν σε όλη την υφήλιο. Είναι η πιο “ανήθικη”. Είναι προκλητική, δεν έχει ταμπού. Τι έπαθε όμως τα τελευταία χρόνια; Ανέπτυξε ένα υπερεγώ. Εγινε δύσκαμπτη, μοιραία και έχασε το ταμπεραμέντο της. Ισως είναι θυμωμένη ακόμη, ίσως πιστεύει ότι είναι πιο ισχυρή από τον άνδρα. Είναι όμως ωραία και σεξουαλική γυναίκα. Την ενδιαφέρει το σεξ».
Ιδού το σεξ, ιδού και το πήδημα
«Οταν ακούει κάποιος τη λέξη σεξ, καταλαβαίνει το πήδημα. Αυτό είναι απόρροια σεξισμού. Το σεξ είναι το βαθύτερο συναισθηματικό κριτήριο της ωρίμανσης. Υπάρχει τίποτα πιο ισχυρό στη ζωή σου απ’ το να έχεις το δικαίωμα να απολαύσεις έναν άνθρωπο; Το αντιμετωπίζουμε στεγανοποιημένοι στον φόβο, στην άγνοια και στην ενοχή, λέξεις που περιγράφουν το κακό σεξ. Ακόμη κι όταν βγαίνω με φίλους μου μού λένε “πες μας κάτι προκλητικό”. Με ενοχλεί αυτό το πράγμα. Δεν υπάρχει τίποτα το προκλητικό. Τα μυαλά είναι βρώμικα. Μπορείς να κάνεις τα πάντα με τον άνθρωπό σου, τα πάντα. Αρκεί να μην απειλείς την προσωπικότητα και την υγεία του. Ποιο είναι το προκλητικό; Να σε γυρίσω τούμπα και να σε πηδάω από πίσω; Είναι οι άνθρωποι οι οποίοι πρέπει να μάθουν να εκφράζονται μέσα από το σεξ. Να μην ντρέπονται και να μην αισθάνονται βρώμικοι γι’ αυτό».
4.000 γυναίκες Vs μισής Αθήνας
«Διάβαζα χθες ότι στις 10.000 γυναίκες ο Σπαλιάρας θα πάει για σέρβις. Είτε ο Σπαλιάρας, είτε ο Τατσόπουλος, που είχε πει πως πήγε με τη μισή Αθήνα, περιγράφουν με τις δηλώσεις τους ναρκισσιστικές υπερβολές. Η υπερβολή αυτή σε έναν άνθρωπο που έχει δημόσιο λόγο πάντα υπάρχει. Η ωριμότητα ενός λαού είναι να μην πιαστεί από μια ατάκα και να κάνει πρότυπο τον Σπαλιάρα. Δηλαδή αν κάποιος έχει πάει με 10 γυναίκες είναι ένα τίποτα; Δεν λέω, είναι αλατοπίπερο το σεξ και η συζήτηση γύρω από αυτό και τις ανάλογες δηλώσεις. Αλλά το να ξέρεις ποιος είσαι χωρίς να προσβάλλεις και να προκαλείς δείχνει ωριμότητα. Οι ξεφτιλισμένες πλευρές του σεξ είναι να εκθέτεις τον σύντροφό σου ή να τον “σηκώνεις” στο Ιντερνετ. Η σεξουαλικότητα από τη φύση της είναι απελευθερωμένη. Ο άνθρωπος είναι ζώο, έχει βέβαια λογική, αντίληψη, κρίση και κυρίως μάθηση. Η κοινωνία μας δεν έμαθε να βλέπει τη σεξουαλικότητα με τη θετική της πλευρά. Δύο άνθρωποι που βγάζουν τα ρούχα τους και έρχονται σε σωματική και συναισθηματική επαφή, έστω και για λίγη ώρα, συμμετέχουν σε μια κορυφαία, αποκαλυπτική συνάντηση. Ακόμη και συμβολικά είναι μια κάθαρση».
Και με τους ασέξουαλ;
«Το σεξ είναι ζωή. Δεν νοείται άνθρωπος χωρίς σεξουαλική ζωή. Υπάρχουν βεβαίως οι ασέξουαλ. Αυτοί όμως έχουν μια άλλη φιλοσοφία ζωής. Εχουν μεταθέσει τη σεξουαλικότητά τους σε άλλα επίπεδα. Οπως οι ασκητές ή οι μοναχοί που θεωρούν ότι η σαρκική επαφή δεν τους αγγίζει. Υπάρχει και μια κατηγορία ανθρώπων που έχουν μια τέτοια γονιδιακή συμπεριφορά. Είναι ασέξουαλ λόγω εγκεφάλου. Αν καταπνίξεις τη σεξουαλικότητα, υπάρχει διαταραχή. Και μέσα στην κρίση το σεξ είναι ένα πολύ σημαντικό σωματικό και ψυχικό χάρισμα. Πρέπει οι άνθρωποι να φροντίζουν να βρίσκονται σεξουαλικά».
Τα like και τα share της σεξουαλικής ζωής
«Τα social media είναι ο σύγχρονος τρόπος επικοινωνίας. Πρόκειται όμως για μια εικονική σεξουαλική έκφραση. Οι άνθρωποι υποδύονται ρόλους, η σεξουαλικότητα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχει έναν υποκριτικό, φαντασιωσικό ρόλο. Είναι μια ευκαιρία να δείξεις αυτό που δεν είσαι. Κάναμε δύο μεγάλες μελέτες και είδαμε ότι το Facebook δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα των ανθρώπων. Είναι μια ψυχική εκτόνωση, μια ψευδαίσθηση, ένα ταξίδι, ένας εαυτός που θέλουμε να έχουμε. Είναι πολύ χαμηλό το ποσοστό των ανθρώπων που γνωρίζεται μέσω του Facebook και οι πιο πολλοί αναζητούν μια σεξουαλική περιπέτεια και βγαίνουν μέσα από ένα πολύ συγκεκριμένο πρότυπο εικόνας. Βάζουν φωτογραφίες και όταν συναντήσουν τον άνθρωπο από κοντά είναι πολύ διαφορετικός. Απομυθοποιείται ο μύθος της εικόνας. Οσο η οικονομική κρίση πιέζει, τα Μέσα αυτά θα εξελιχθούν πάρα πολύ, γιατί δεν κοστίζει τίποτα να κάθομαι στο Ιντερνετ με τις ώρες και να χαζεύω. Δεν είμαι εναντίον αυτών των κριτηρίων, αρκεί να μη στηρίζουν την εντύπωση πως εκεί είναι η κοινωνική μας συμπεριφορά. Οχι, εκεί είναι ο σεξουαλικός αυτισμός μας. Το ισχυρότερο μέσο είναι οι άνθρωποι να συναντιούνται, να βρίσκονται. Οι άνθρωποι δεν έχουν πια τη δύναμη να είναι ενώπιος ενωπίω. Ακόμη και τα ζευγάρια απομονώνονται. Το “του” και το “της” δεν κάνει το ”εμείς”. Από ανασφάλεια και φόβο ότι ο άλλος μπορεί να τον προδώσει, ο άνθρωπος κρατά ένα backup. Το μεγαλύτερο πρόβλημα στην ανθρώπινη σχέση σήμερα είναι η διαχείρισή της».
protothema.gr