Θύματα ατυχήματος πέφτουν 20 εκατομμύρια παιδιά κάθε χρόνο σε όλο τον κόσμο, ενώ 10.000 από αυτά χάνουν την ζωή τους και 30.000 μένουν ανάπηρα.
Το τραύμα αποτελεί την πρώτη αιτία θανάτου στις ηλικίες 1- 44 ετών και συνιστά το 12% της παγκόσμιας νοσηρότητας, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, με αφορμή το 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο Τραύματος και Επείγουσας Χειρουργικής, που θα πραγματοποιηθεί 17-19 Φεβρουαρίου στη Θεσσαλονίκη.
Στα παιδιά ηλικίας έως 5 ετών πρώτη αιτία θανάτου είναι τα τραύματα από πτώσεις, ενώ στα παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας κύρια αιτία θανάτου είναι τα τροχαία, συμπεριλαμβανομένων και των συγκρούσεων με ποδήλατο, επισήμανε ο αναπληρωτής καθηγητής του ΑΠΘ, χειρουργός παίδων, Κωνσταντίνος Καλλέργης.
Στη Θεσσαλονίκη ο αριθμός αυτός πλησιάζει τις 2.000, ενώ κάθε χρόνο στα εξωτερικά ιατρεία των νοσοκομείων της πόλης προσέρχονται 10.800 τραυματισμένα παιδιά και μόνο το 0,3% των παιδιών αυτών μεταφέρεται με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ.
«Πέραν των τροχαίων, αιτίες παιδικών τραυμάτων είναι οι πτώσεις, τα εγκαύματα, τραύματα από ξυλοδαρμούς, κακοποιήσεις, τραύματα από μυτερά και κοφτερά αντικείμενα, πυροβολισμοί και εκρήξεις. Το χρονικό διάστημα προσέγγισης του ατυχήματος, οι πρώτες ενέργειες και η μεταφορά του τραυματία στο νοσοκομείο, συχνά είναι καθοριστικοί παράγοντες για την περαιτέρω αντιμετώπιση», πρόσθεσε ο κ. Καλλέργης.
Παράλληλα επισήμανε ότι σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα δεν υπάρχει παιδιατρικό νοσοκομείο με εξειδικευμένο τμήμα επειγόντων παιδιατρικών περιστατικών και ότι οι 8 κλίνες Εντατικής Θεραπείας Παίδων του Ιπποκράτειου δεν καλύπτουν τις ανάγκες του παιδιατρικού πληθυσμού στον άξονα Εγνατίας, από την Ηγουμενίτσα μέχρι την Αλεξανδρούπολη, εάν ληφθεί υπόψη ότι απαιτούνται 15 κλίνες.
Η Ελλάδα 3η στην ΕΕ σε ατυχήματα και νεκρούς
Η Ελλάδα κατέχει την τρίτη θέση σε ατυχήματα και νεκρούς από αυτά, στην ΕΕ των “27”. Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο καθηγητής αγγειοχειρουργικής του ΑΠΘ, Θωμάς Γερασιμίδης, το 50% των θανάτων από τραύμα συμβαίνουν στο τόπο του ατυχήματος, το 30% τις επόμενες 4 ώρες και το 20% μετά από 2-5 εβδομάδες.
Σε όλη η Ευρώπη, με την εφαρμογή προγράμματος για την οδική ασφάλεια, παρατηρήθηκε προοδευτική ελάττωση των ατυχημάτων και των θανάτων. Στην Ελλάδα ο αριθμός των θανάτων από τροχαία το 2009 ανήλθε στους 1463, ενώ το 2010 μειώθηκε στους 1280.
Η μείωση αυτή χαρακτηρίζεται ως πλασματική, διότι δεν συνυπολογίστηκε το ποσοστό των βαριά τραυματισμένων, που κατέληξαν στο νοσοκομείο κατά τη διάρκεια της νοσηλείας τους, κυρίως στις ΜΕΘ.
«Το 2010 είχαμε μείωση των θανάτων και αύξηση των βαριά τραυματισμένων. Στη μείωση αυτή συνέβαλε η εκπαίδευση του προσωπικού προνοσοκομειακής φροντίδας. Το 50% των θανάτων, που συμβαίνουν στον τόπο του ατυχήματος μπορεί να ελαττωθεί μόνο με μέτρα πρόληψης, με απόλυτα υπεύθυνη γι’ αυτά την Πολιτεία. Το 30% των θανάτων, που συμβαίνουν τις πρώτες κρίσιμες ώρες μέχρι και τη διαχείριση των τραυματιών στα Τμήματα των Επειγόντων Περιστατικών, μπορεί να ελαττωθεί με τη συνεχή εκπαίδευση των γιατρών. Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι οι θάνατοι από τραύμα μπορούν να προληφθούν σε ποσοστό 11-80%», ανέφερε από την πλευρά του ο επίκουρος καθηγητής χειρουργικής του ΑΠΘ, Απόστολος Καμπαρούδης.
Αναφερόμενος στις περιπτώσεις των ατόμων που μένουν ανάπηρα μετά από τραυματισμό, είπε ότι βασικό και αναντικατάστατο ρόλο έχουν τα κέντρα αποκατάστασης. «Δυστυχώς και εδώ η Πολιτεία είναι παντελώς απούσα» πρόσθεσε ο κ. Καμπαρούδης.
Πηγή: ΑΠΕ- ΜΠΕ